obrazok
Mozaika osobností slovenskej modernej maľby 20. storočia
Nová časť Hotel Lomnica

Zbierky Galérie Lomnica sú popri iných kritériách štruktúrované tak, aby zachytili široký historický oblúk od významných predchodcov (Skutecký, Medňanský) cez klasickú medzivojnovú modernu 20. a 30. rokov 20. storočia (Benka, Bazovský, Alexy, Weiner – Kráľ, Gwerk, Mallý), etnologicky zameraných umelcov (Hála, Mousson) až po revitalizáciu moderny po rokoch socialisticko-realistického schematizmu (najmä Galandovci). Vo všetkých týchto fázach formovania moderného slovenského výtvarného umenia, okrem kľúčových nestorov a štylistických priekopníkov tzv. slovenského mýtu, tvorili aj ďalšie dôležité osobnosti. Časť z nich návštevník Galérie Lomnica nájde v stálej expozícii maliarov, ktorí študovali výtvarné umenie na Akadémii alebo Vysokej umelecko-priemyslovej škole v Prahe (galerijná chodba pri kaviarni Mozart). V ďalších chodbách  novej prístavby historického Hotela Lomnica nachádzame mnohé dôležité osobnosti s väzbami na Mníchov, Viedeň, Budapešť, košickú umeleckú scénu, legendárne oddelenie kreslenia a maľovania Slovenskej vysokej školy technickej (pedagógovia Fulla, Benka, Schurmann, Mallý, Milly, Mudroch), tiež Skupinu výtvarných umelcov 29. augusta a neskôr aj prvých absolventov novozaloženej Vysokej školy výtvarných umení (1949). 

     Staršiu plenérovú (vo voľnej krajine vznikajúcu) krajinomaľbu svojím farebným senzualizmom zastupuje Ľudovít Csordák (1864 – 1937). Z východoslovenskej moderny nechýba ani ďalší Košičan Anton Jasusch (1882 – 1965), ktorý po rokoch futuristických a koloristických objavov presedlal na disciplinovaný a konštruktívne cítený tatranský plenér. Svoj expresívny vzťah k prírode, najmä z prostredia Banskej Štiavnice, sprostredkúva temperamentný Jozef Kollár (1899 – 1982), najznámejší osadník Alexyho umeleckej kolónie v Piešťanoch. O tvarovú, koloristickú, výrazovú a prednesovú expresiu na báze zemitého oravského realizmu, krajiny a jej ľudí, sa pričinila Mária Medvecká (1914 – 1987). Na prechode medzi klasickou, etnologicky motivovanou modernou a humanistickým existenciálnym posolstvom stoja bratia Vincent Hložník (1919 – 1997) Ferdinand Hložník (1921 – 2006). Prvý v zmysle existenciálnej aj religióznej exaltácie obrazu, druhý intuitívnym kolorizmom na báze figurálnej a fantazijnej ikonografie s prvkami reminiscencií na domov. 

       Koncom 50. rokov (1957) sa v snahe nadviazať kontinuitu s avantgardným programom Ľ. Fullu a M. Galandu sformuje, (pod vedením básnika Rúfusa), vynikajúca Skupina Mikuláša Galandu, ktorej tvorcovia prinesú ohromnú syntézu medzi patriarchálnym pocitom slovacity a naskrze moderným tvaroslovím (Vladimír Kompánek 1927 – 2011, Milan Laluha 1930 – 2013, Rudolf Krivoš 1933 – 2020). Mimoskupinovými súbežcami ich snáh sú aj mnohí ďalší výtvarníci, ktorí sa etablovali v priebehu dynamických 60. rokov, a z ktorých prednostne musíme menovať Rudolfa Mošku (1926 – 2019), Mariána Čunderlíka (1926 – 1983) a Bohuša Záboja- Kuľhavého (1937 – 2023).


obrazok
obrazok
obrazok
obrazok
obrazok

Navštívte nás

Expozitúra
Tatranská Lomnica

Hotel Lomnica
Tatranská Lomnica 92
059 60 Vysoké Tatry

Expozitúra
Svätý Jur

Kaštieľ Pálffy
Prostredná 49
900 21 Svätý Jur