obrazok
Príbeh slovenskej ženy v maľbe/Univerzálny príbeh ženy v slovenskom umení (dvojvýstava)
01.12.2019 - 15.12.2020

Príbeh slovenskej ženy v maľbe/Univerzálny príbeh ženy v slovenskom umení (dvojvýstava)

 

 Napriek všetkej genderovej hystérii, ktorá chce vnášať akúsi spravodlivosť tam, kde odjakživa funguje zdravý rozum a prirodzenosť, má téma ženy v kultúre a umení naozaj výnimočný nimbus. Dokladajú to nielen staré historické epochy a ich artefakty s obrazom ženy ako matky a strážkyne rodu, ale aj novšie dejiny umenia, ktoré s obdivom, vášňou, láskou, erotickým záujmom, ale aj so sociálnym, s psychologickým a duchovným akcentom vnímajú feminitu ako čosi výnimočné, originálne a nezastupiteľné v komplementárnom rámci vzťahov medzi mužom a ženou, aj v rámci rodiny ako zmyslu týchto vzťahov. Tieto súvislosti by sme mali mať na pamäti, ak navštívime dve zaujímavé expozície, ktoré pre svojich návštevníkov a kultúrnu verejnosť v predvianočnom čase pripravila Galéria Lomnica v rovnomennom hoteli pod Lomnickým štítom.

 

 Ide síce o dve samostatné kolekcie, no ich vnútorná väzba je viac ako očividná. V galerijnom priestore, ktorý prilieha ku Kaviarni Mozart, môžeme vzhliadnuť vynikajúcu prvú expozíciu, kde sú dievča, žena, matka, milenka, priateľka vnímané viac v etnicky motivovanom – slovenskom – tvarosloví. Keby sme to chceli povedať aj inak, možno odbornejšie, ide o súčasť slovenského príbehu (alebo mýtu) v maľbe. Ženská ikonografia sa u klasikov slovenskej medzivojnovej moderny opierala jednak o folkloristické, rurálne, vidiecke východiská (k nim neodmysliteľne patril aj kroj a celý zvykový a obradový folklór patriarchálnej slovenskej dediny), ale u niektorých z významných osobností sa objavil aj hlbší záujem o archetypálnu povahu, ducha a dušu, špecifickosť slovenskej letory a jej poznávacích znakov. V tejto prvej časti expozície preto objavujeme mená výnimočných modernizátorov vidieckeho a vrchárskeho žánru (Martin Benka, Gustáv Mallý, Jozef Teodor Mousson, Jan Hála, Janko Alexy, Júlis Bukovinský, Ľudovít Križan, Jaroslav Augusta), ale aj autorov, ktorí sa snažili ísť pod výšivkový, čipkovaný a vôbec heroizovaný povrch slovenskej ženskej ikonografie (Miloš Bazovský, Imro Weiner-Kráľ, Mária Medvecká, Vincent Hložník, Milan Laluha, Vladimír Kompánek). Akokoľvek sa tieto dve skupiny medzi sebou diferencujú, jedno je isté – vychádzajú zo spoločného substrátu starého odchádzajúceho Slovenska, ktoré podľa všetkých vývojových prognóz časom vplynie do globálnej dediny 21. storočia. Aj v tejto súvislosti je dobré, aby sme si pripomínali vlastné korene, pretože – ako hovorieval Milan Rúfus – regionalizmus nie je dôvod na nijaký mindrák, ale ani na pocit pýchy a výlučnosti. Všetky hlavné mestá sveta – a týka sa to aj umenia a jeho metropol – žijú z dodávok a z regiónov. Slovenský básnik – vitalista Ján Smrek, by nám o tom vedel rozprávať: „Mne dedinčanka stepilá bezmála hlavu zmútila!“

 

 Na tento koncept príbehu slovenskej ženy v maľbe voľne nadväzuje druhá z expozícií Galérie Lomnica, ktorá je inštalovaná v prízemnej časti hotela – galérie, konkrétne v priľahlej chodbe pri Vinárni Franz Josef . Tu už nejde výlučne o etnologicky motivovaný pohľad na ženu v tradičnom národnom rámci, ale o ženu takpovediac bez prívlastkov, bez povrchovej definície a explicitného folklóru. Naopak – dominuje pohľad na ženu ako univerzálnu bytosť v zornom uhle obdivujúceho umelca. Možno viac ženu z vnútornej strany, v jej krásnej intimite, v čistote prirodzenej nahoty, ženu ako objekt aj subjekt túžby, lásky, uznania, krásy humánneho sveta. Metamorfózy premien ženského sveta sú pravým námetom celej tejto kolekcie. Popritom ju však môžeme „čítať“ aj v generačných sledoch, pretože práve tieto modifikovali pôvodne konvenčný – portrétny, ilustratívny rámec alebo kontext večerného aktu (tradičnej akademickej disciplíny).

 Popredné miesto v historickom priereze patrí významnému grafikovi a ilustrátorovi Kolomanovi Sokolovi, ktorý najmä v 30. rokoch vo svojich expresionistických prácach často zobrazoval ženu ako sociálne diskriminovanú bytosť v jej extrémnej proletárskej úzkosti. K téme a ikonografii ženského sveta sa veľmi výrazne vyjadrovali aj umelci známi ako Generácia 1909 (tiež Svedomie doby), ktorí študovali pred 2. svetovou vojnou v Prahe. Nájdeme medzi nimi temperamentných estétov a poetických obdivovateľov príťažlivého ženského sveta (Ján Mudroch) alebo aj jeho umeleckého zákulisia baletných šatní (Eugen Nevan). Skôr, ako vznikla Vysoká škola výtvarných umení, významnú úlohu zohrávalo oddelenie kreslenia a maľovania Slovenskej vysokej školy technickej, kde počas vojnového Slovenského štátu a tiež prvých povojnových rokov pôsobili najlepší slovenskí umelci a profesori, ktorí kvalitne pripravili nástup povojnovej generácie mladých výtvarníkov (z týchto pedagógov treba uviesť Gustáva Mallého, Jána Mudrocha, Martina Benku, Dezidera Millyho, Ľudovíta Fullu a Ernesta Zmetáka). Najlepší absolventi tohto štúdia sú zastúpení aj v našej výstavnej kolekcii, ktorá sa pri nich vyznačuje výrazným tlakom na suverenitu formy, skladbu, kompozíciu s presahmi do racionálnej aj emocionálnej či filozofickej roviny, samozrejme, s ohniskovou ikonografiou ženy (Štefan Prukner, Imro Vysočan, Rudolf Moško, Jozef Baláž, Viera Kraicová, Andrej Barčík). Keď na prelome 40. a 50. rokov vznikla Vysoká škola výtvarných umení, veľkú autoritu si získalo oddelenie figurálnej a monumentálnej maľby profesora Petra Matejku, u ktorého bola téma ženskej krásy a imaginácie s ňou spojenej erbovým znakom. Popri všetkej fantazijnosti a magickosti jeho ženských ikonografií sa vždy snažil o dokonalú, racionálne zdôvodnenú skladbu obrazu a túto organizujúcu vôľu nachádzame aj u jeho žiakov, ktorí sú v našej kolekcii zastúpení – za všetkých menujme existenciálne robustného Milana Mravca, novofiguratívne dramatického Mariána Sučanského alebo bravúrneho kolektivistického figuralistu Milana Chovanca.

 Popri maliaroch a ich maľbách, kresbách, škiciach a ateliérových štúdiách zohrávali v slovenskom výtvarnom umení dôležitú úlohu aj akademické odbory grafikov a knižných ilustrátorov. V tomto zmysle najhlbšiu brázdu vyryli profesori Vincent Hložník a Albín Brunovský. V ich diele a odkaze kresba nie je sekundantom obrazu, ale dominantným prvkom, nech už ide viac expresívnou alebo snovou, halucinačnou, surreálnou či imaginatívnou cestou. V tomto vyžarovaní aj v našej kolekcii môžeme obdivovať grafické práce Viery Gergeľovej, Karola Ondreičku či mladšieho Karola Felixa. Samostatnú kapitolu tvorí kresba sochárov, kde naozaj cítiť hľadanie tektonických vzťahov, objemov, vzťah proporcií a celku, vyhmatávanie tvaroslovia ešte pred definitívnou plastickou prezentáciou. Určite najhlbšiu stopu v tomto úsilí zanechal profesor Jozef Kostka, u ktorého je promptná kresba spontánnym tušením budúceho sochárskeho tvaru – aj so zmyslom pre dráždivú krásu ženských liniek a oblín. Z jeho žiakov treba určite menovať aj Jozefa Fizela, ktorý mäkkou pastelovou modeláciou ženských tvárí a línií otvára tému zraniteľnosti.

 Z ostatných autorov tejto expozície treba ešte spomenúť Bohuša Záboja-Kuľhavého, ktorý si vytvoril nový multištýlový spôsob maľovania, absolventov pražských umeleckých škôl Evu Abelovú-Mišákovú (civilná poézia rodiny a domova), Andreja Augustína (osudové ženy s prehistorickým rodokmeňom) a Martina Augustína (krehký dedič poetizmu). Skvelým koloristom s excelentným zmyslom pre vizuálny vzruch a neraz až grotesku je trenčiansky maliar Juraj Oravec. Toto všetko – a mnohé ďalšie premeny ženského sveta – máte teraz možnosť obdivovať v Galérii Lomnica. 

 

 Dr. Marián Kvasnička, kurátor

Navštívte nás

Expozitúra
Tatranská Lomnica

Hotel Lomnica
Tatranská Lomnica 92
059 60 Vysoké Tatry

Expozitúra
Svätý Jur

Kaštieľ Pálffy
Prostredná 49
900 21 Svätý Jur